Sunday, March 6, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Mengambil kata-kata dari iklan Celcom yang hangat ketika ini, 'Hikayat Merong Mahawangsa - The Most Prestigious Film of 2011'.

Munculnya filem Hikayat Merong Mahawangsa terbitan KRU Studio Sdn Bhd. Filem Hikayat Merong Mahawangsa yang bergenrekan sejarah, aksi dan peperangan selama 110 minit ini akan mula ditayangkan di pawagam bermula 10 Mac 2011 nanti.


Filem arahan Yusry KRU. Sementara Penerbit Eksekutif nya sudah semestinya 3 orang adik beradik, Norman, Edry dan Yusry sendiri. Filem Hikayat Merong Mahawangsa boleh dikatakan filem melayu termahal dari segi kos pembikinannya yang melibatkan kos sebanyak RM6.82 juta.

Sebelum ini filem animasi 3D Geng (2009) memerlukan kos pembikinan sebanyak RM4 juta manakala filem Cicakman 2 -- Planet Hitam (2008) pula melibatkan perbelanjaan sebanyak RM3.80 juta.
Dengan kos pembikinan sebanyak RM6.82 juta dan berdasarkan klip video dan trailer, jelas sekali filem Hikayat Merong Mahawangsa menjanjikan pengalaman baru dalam industri filem melayu:-



Sinopsis filem Hikayat Merong Mahawangsa sepertimana yang disiarkan oleh sinemamalaysia.com yang bermula sekitar tahun 120 apabila Empayar Rom dibawah pemerintahan Hadrian manakala Dinasti Han di negara China sedang memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah. Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka untuk berkahwin dengan seorang Puteri China yang cantik dari Dinasti Han.

Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza. Mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan menjadikannya sebagai tebusan. Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat?


Hikayat Merong Mahawangsa dibintangi oleh Stephen Rahman-Hughes, Jing Lu, Gavin Stenhouse, Craig Robert, Fong, Eric Karl Henrik Norman, Keith Chong, Keith Chong, W. Hanafi Su, Dato’ Rahim Razali, Khir Rahman, Ummi Nazeera, Nell Ng, Jehan Miskin, Umi Aida, Kuswadinata, Mano Maniam dan Ravi Sunderlingam.

Jangan lupa saksikan tayangan nya di pawagam yang berdekatan dengan anda. :)..Hehehe

No comments:

Post a Comment