Friday, May 14, 2010

Usah kecewa....!!!




Sudah hampir 5 hari saya tidak meng'update'kan blog ini. Mungkin idea saya tidak timbul atau mood tidak ke arah tersebut. Tetapi pada malam ini, saya ingin berbicara tentang kejohanan Piala Thomas, sebuah kejohanan utama badminton peringkat antarabangsa bagi berpasukan lelaki. Baru sebentar tadi, pasukan negara telah tewas dalam semi final Piala Thomas oleh jaguh Asia dan juara bertahan, China. Selaku tuan rumah untuk kejohanan tersebut, memang amat mengecewakan.


Mungkinkah pasukan negara akan menunggu 25 tahun lagi untuk memenangi kejohanan tersebut? Kali terakhir pasukan negara memenangi Piala Thomas pada tahun 1992. Dan sebelum itu, kita hanya memenanginya pada tahun 1967. Sememangnya, sebelum kejohanan bermula, banyak desas desus yang menyelebungi BAM iaitu persatuan badminton negara. Diharap pada masa akan datang tiada lagi isu politik dalaman persatuan demi kebaikan pemain dan sukan badminton negara. Saya pun malas nak bercerita panjang lebar tentang permasalahan tersebut.



Kalau nak dibandingkan dengan pemain China sebentar tadi, pemain negara sebenar nya kekurangan dari segi emosi dan mental. Dalam permainan tersebut, di samping taktikal, ketahanan mental dan emosi juga amat penting. Lebih-lebih lagi, kepada pasukan negara. Saya sudah membayangkan sekiranya Lee Chong Wei tewas pada game pertama dengan Lin Dan maka punah lah harapan negara untuk ke final buat julung kalinya sejak tahun 2002. Mungkin kita cuba dan terus cuba lagi dalam tempoh 2 tahun akan datang. Apa pun, persiapkan pasukan negara untuk kejohanan berpasukan Sukan Asia dan Sukan Komanwel pula......

No comments:

Post a Comment