Wednesday, May 26, 2010

Gelak - Ketawa

Hidup kita memang selalu dipenuhi dengan gurau senda dengan orang di sekeliling, biasanya kawan-kawan. Mana ada orang yang bergurau dengan dirinya sendiri. Maknanya, apabila kita bergurau senda, secara tidak langsung ia akan melibatkan perasaan orang lain yang mendengar gurauan kita.

Biasanya, orang bergurau untuk menceriakan suasana. Takkan nak buat muka serius sepanjang masa. Macam kebayakan orang mengatakan, " Hidup mesti ceria"....

Tetapi, mari kita teliti, apa yang selalu ada dalam sebuah gurauan? lawak yang direka-reka, cerita yang dibuat-buat, perli memerli, 'anok- menganok' (dialek bahasa melayu sarawak) dan kata mengata antara satu sama lain. Itu antara yang biasa kita temui. jarang sekali orang bergurau tetapi dalam masa yang sama dia tidak menipu. Tidak sah jika bergurau, dia tidak mengata-ngata (secara bergurau) pada orang lain.

Kebanyakan kita menganggap gurauan adalah perkara biasa. Ada juga yang menyangka menipu dibolehkan ketika bergurau sebab tidak membahayakan orang di sekeliling kita. Saya juga pernah menganggap begitu kerana merasakan apa yang kita guraukan hanya mainan semata-mata, bukan betul-betul dan bukan niat untuk betul-betul berbohong.

Betulkah persepsi seperti ini? Banyak Ketawa Mematikan Hati.

Pernahkah kita lihat orang ketawa terbahak-bahak, sehingga ketawanya hendak pecah-perut dan sampai tidak cukup udara nak bernafas? Apa yang kita fikir? Pastinya orang itu baru saja melihat atau dengar satu jenaka atau gurauan yang sangat menggelikan hati.

Kita akan ketawa apabila ada sesuatu yang menggelikan hati. ya, itu memang sesuautu yang normal. tapi, hakikatnya . di situlah akan timbulnya masalah. Gurauan yang melampau-lampau akan menyebabkan kita banyak ketawa.

Kita dibolehkan bergurau senda tetapi jangan berlebih-lebihan. Kenapa? Kerana ia akan mengundang banyak ketawa. Dan banyak ketawa akan mematikan hati. Dan mungkin akan menjatuhkan maruah diri.

No comments:

Post a Comment