Saturday, March 2, 2013

Akaun Twitter

Akaun Twitter saya

Boleh dikatakan satu kemestian bagi anda memiliki akaun Facebook, tetapi tidak bagi akaun Twitter. Yang sudah memiliki akaun Twitter pun pasti tidak aktif dan tidak kerap dalam penggunaannya. Ada yang mendakwa komunikasi melaluinya terasa kurang memuaskan sebab kena menaip ringkasan saja. Twitter, satu alat media yang ringkas dan padat (tidak melebihi 140 patah perkataan). Secara kasarnya, rakyat di Malaysia lebih cenderung kepada Facebook berbanding dengan Twitter.

Tetapi bagi saya, Twitter pun mempunyai kelebihan nya sendiri. Saya lebih gemar membuka Twitter untuk mendapatkan berita terkini (update news) hal ehwal semasa ataupun keputusan terkini perlawanan bolasepak. Semestinya, reaksi yang diterima agak pantas jika dibandingkan dengan Facebook. Sebagai pengguna Blackberry juga, saya juga boleh mengupdatekan tweet dengan seberapa kerap yang mampu. 

Twitter juga mempunyai ikon yg membolehkan pengguna nya ulang sekali (retweet) mana-mana tweet dari pada sesiapa pun. Itulah lah antara kegemaran saya dalam akaun Twitter ini. Saya mempunyai beberapa sahabat yang mempunyai kedua akaun Facebook dan Twitter. Jika dibuat perbandingan ada antara mereka yang pasif dalam Facebook tetapi lebih aktif dalam Twitter. Seseorang yang mempunyai kaitan (link) dengan anda akan dipanggil sebagai 'follower' ataupun lebih senang dipanggil 'friend' jika dalam Facebook.

Pada pendapat saya, Twitter diminati kebanyakannya oleh mereka yang gilakan teknologi, blogger, pemasar dalam online dan sesiapa sahaja yang mempunyai sesuatu untuk dipromosikan. Lebih-lebih lagi kepada pengamal politik. 

Jangan lupa menjadi follower saya dalam twitter @abpesal. U follow me, and i will follow u back!!..:)






No comments:

Post a Comment