Saturday, April 14, 2012

Kempen Kitar Semula

Saya seorang yang minat membaca suratkhabar. Antara yang mesti dibeli setiap hari semestinya Borneo Post dan mana-mana suratkhabar nasional. Pagi tadi, saya sempat menjual suratkhabar lama yang agak lama tersimpan di rumah ke pondok sementara Kempen Kitar Semula.

Kempen Kitar Semula

Kita biasa mendengar 3R iaitu Reuse, Reduce dan Recycle. Antara barangan yang boleh dikitar semula adalah seperti kertas (suratkhabar, majalah), tin aluminium, bateri kereta, plastik, bahan scrap komputer dan sebagainya.

Antara suratkhabar terkumpul yang saya bawa

Tidak semana-mana saya berjaya membawa balik RM20 bagi suratkhabar lama yang saya bawa tersebut. Untuk 1kg= 20 sen. Kalau dicongak berat suratkhabar yang saya bawa adalah hampir mencecah 100kg.

Senarai barang dan harga yang boleh dikitar semula

Terima kasih diucapkan kepada pihak berwajib yang menganjurkan Kempen tersebut. Sedikit sebanyak dapat mendisiplinkan diri kita tentang kebersihan dalam menjaga alam sekitar pada amnya disamping memberikan pendapatan tambahan. Jadi kita perlu meneruskan kempen kesedaran alam sekitar, kebersihan dan kitar semula ini.

No comments:

Post a Comment